(Aleksis Kivi, Johannekset Runeberg & Snellman sekä Elias Lönnrot istuvat pussikaljalla puistossa.)

Kivi: Kaunis näyttää olevan tänäinen päivä! Lintuset laulavat ja paistaa aurinkoinen! Mutta jotakin on, mikä mieltäni kalvaa kuin toukka! Tämä kyläpahanen nimittäin! MIssä me oikein olemme?
Snellman: Tämä on Tampere.
Kivi: Tampere! Tampere! Onko Tampereelta ikänänsä tullut ainoatakaan suurmiestä! Ei ainakaan minun tietooni. Mitä me siis täällä teemme?
Snellman: Minun on määrä tavata täällä eräs vosu.
Kivi: Vosun perässäkö siis! Taas! Johan sinä Kuopiossa raiskasit sen vosun, jonka nimen olen jo unohtanut, mutta joka kohtuisessaan kantaa minun siementäni.
Snellman: Jenni...
Kivi: Jenni! Ah niin! Maukkainen munasoluineen kansakuntamme kantaäiti kenties? Ja minä olen kantaisä.
Snellman: Tämänkertainen vosu ei olekaan mikään maalaismuija Kuopiosta, vaan ehta maailmannainen, ja kuitenkin oikein potra emäntä.
Runeberg: HÅ HÅ HÅÅ! Potrapa tosiaan!
Snellman: Vaiti, plebeiji! Kaltaisesi öykkäri ei mitenkään voi ymmärtää näitä korkeampia rakkauden asioita!
Runeberg: Ken siementä kantaa, ken haarovälinsä antaa! Ock mina dikter! de ärö...
Snellman: ...häpeäksi niin kansa- kuin ihmiskunnallekin!
Runeberg: Men minä dikter, de ärö..!
Snellman: Turpa kiinni jo!
Lönnrot: Koettakaapa pojat rauhoittua, sillä minä näen vosun lähestyvän.
Kivi: Ja onpa totta vieköön potrea! Vallan pullea.
Lönnrot: Pulska on! Ja punoittavainen! Kannattelee tuolla tavalla vatsaistansa!
Snellman: Houkat! Hän on raskaana!
Runeberg: HÅ HÅ HÅÅ!

(Äkkiä läheisestä likakaivosta nousee paskainen pää.)

Paskainen pää: Tuki jo turpas, oi mun päivieni pimeys!

(Paskainen pää painuu takaisin likakaivoon.)

Lönnrot: Oho! Se taisi olla Koskenniemi!
Kivi: Paskakaivossa!
Snellman: MIten lienee sinne joutunut, poloinen. Mutta jättäkäämme tämä asia jo, sillä vosu on tässä aivan kohtsillään.
Vosu: Bonjour mon ami!
Kivi: Ranskatar!
Lönnrot: Vad heter du?
Kivi: Ei se ruotsia puhu!
Vosu: Itse asiassa minä puhun suomeakin. Nmeni on Alizée, olen ranskalainen laulajatar, ja kuten näette, minä olen raskaana.
Snellman: Niin. Ja ylpeänä voinen kertoa, että lapsen isä...
Runeberg: ...olen minä! Minä sen tein!
Snellman: Anteeksi mitä?
Runeberg: Minun siemeni pujahti sisään kuin liukas kala.
Snellman: Mutta minä se olen, joka olen painanut Alisaa eestä ja takaa!
Runeberg: Mutta minä vielä enemmän!
Snellman: Totuus lapsen isästä selvinnee siis vain DNA-testillä.
Kivi: Jo vain! Ja saammepa suorittaa testin heti!

(Kivi riuhtoo Alisalta vaatteet pois. Raskausvatsa valahtaa polviin, sillä Alisan paita oli pitänyt vatsan alallaan. Kivi ei välitä asiasta, vaan suorittaa välittömän coituksen.)

Snellman: Kautta Ukko ylijumalan! Miksi sinä tuollaista menit tekemään!
Kivi: Testaan DNA:tani. MItäs muuta.
Snellman: Mutta eihän...
Lönnrot: Kyllä vain! Kivi on aivan oikeassa. DNA-testin periaate on sellainen, että suoritetaan coitus ja sitten yhdeksän kuukauden päästä nähdään, onko DNA elinkelpoista.
Snellman: Ai se toimii niin...
Kivi: Kyllä! Juuri niin se toimii, tavatkaamme siis tällä samalla paikalla yhdeksän kuukauden kuluttua!
Lönnröt: Näin tehkäämme!

(Suurmiehet poistuvat paikalta kuka minnekin. Alisa jää makoilemaan raukeasti raiskattuna nurmikolle.)