Suurmiesten sanat:

 

Suurmiehet tulevat ovesta ja Elias Lönnrot kysyy:

Saako tulla laulamaan?

Saatuaan luvan tulevat ja alkavat laulaa:

Hyvää iltaa, hyvää iltaa, itse kullekin säädylle.
Sekä isännill' että emännill', jokaiselle kuin talossa on.
Ja me toivotamm', ja me toivotamm', äpäröitä ja viinaa.
Ja sitä taivaallista ystävyyttä, joka meidän kaikkemme ylitse käy.

J.V. Snellman ja Elias Lönnrot asettuvat vastakkain kalut ristissä kohotettuina toisiaan vastaan mudostaen portin.

Johan Ludvig Runeberg:
Kävelee edestakaisin Eliaksen ja Snellmanin välistä avaten peniksellään ristikkäin olevien penisten kärjet ja laulaa:

Runeberg hän se ajoi hevosillaan ja ratsuillaan.
Siihen asti kun hän tuli Kaivohuoneelle jatkamaan.
Siihen asti kun hän tuli Eino Leinon tykö.

Kuningas Runeberg olen minä. Joonas ja Seppo ovat ratsuni.

Eino Leino:
Kääntyy Runebergiin päin ja sanoo:

Jaa, minä tykkään, että sinä olet yksi juoppo.

Runeberg:
Jaa, minä en ole mikään juoppo,  vaan  kansallisrunoilija Runeberg, joka kannan minun kultaista kruunuani minun esi-isäini jälkeen. Hoo, miksi olet noin läski?

Eino Leino:
Kävelee Snellmanin ja Runebergin penisten välitse laulaen:

Hoo, jos minä olen läski olen minä kaikilta tunnettu.
Hoo, jos minä olen läski olen minä hyviltä kaivattu.
Yksi tuhnuava läski suomenmaalaisten maasta.

Runeberg:
Vaikka sinä kuinka olet yksi ihraansa tukehtuva tuhnu, näennäinen kosmopoliitti, pitää sinun polvistuman minun eteheni ja rukoileman minua.

Eino Leino:
Ei, vaan Snellman.

Runeberg:
Sinä taikka sun henkes!

Seisovat hetkeen vastakkain kunnes Eino Leino polvistuu Runebergin eteen, joka laskee kyrpänsä hänen olkapäälleen. Muut paitsi Leino laulavat:

Katsokaatte nyt tuota Eino Leinoa
kuinka sen pitää rukoileman Runebergiä
ja lankeeman hänen kalunsa etehensä polovillensa.

Nyt te ootte nähäneet tuon Eino Leinon
kuinka sen piti rukoileman Runebergiä
ja lankeeman hänen etehensä polovillensa.

Eino Leino imee ponnekkaasti Runebergin mulkkua.

Elias Lönnrot:
Menkää Sammattiin, tai sitten Nurmijärveen. Sieltä te löydätte vastasyntyneen poikalapsen kapaloituna makaavan seimessä, joka tulee kuoltuansa rääkäisemään "Minä elän".

Kaikki laulavat yhdessä:

Piltin synnytti Aleksis Kiven isä ja äiti,
josta iloitsee koko Suomi.

Hän pantiin seimeen makaamaan ja makaamaan,
kuin hallitsee ilman lakkaamatt'.

Topeliuksen mulkku  se seisoi härkäineen ja härkäineen,
kussa piltti oli niin pienoinen.

On lapsi syntynyt meille ja poika annettu on.
Hänessä elämän löysin Runebergin suosion.
Hän on sen ylhäisen koitto, mi maailmaa valaisevi,
vaan ehkä hänen soittons' maan ympär' kajahtavi.

Maan päällä, metelin alla se kansa, kansa soitti,
vaan piltin hartioilla se Herruus lepäilevi.
Hän on sen ylhäisen koitto, mi maailmaa valaisevi,
vaan ehkä hänen soittons' maan ympär' kajahtavi.

Laulun aikana Elias Lönnrot kävelee edestakaisin kantaen tähteä.

Suolimulkku kulukeepi itäiseltä maalta, itäiseltä maalta,
sanomaton mulkkukukkarosta ulos loisti
ja se tauti oli Agricolalta ulos lähetetty, ulos lähetetty
ja he riensivät uhraamaan kultaa, pyhää savua ja mirhamia,
ja mirhamia.

Runeberg:
Snellman, mun palvelijani.

Snellman:
Jaa, minun armollinen majesteetti.

Runeberg:
Oletko nähnyt niitä kolmea Itäisen maan viisasta miestä?

Snellman:
No ei tässä maassa kyllä näköjään kovin viisaita ole. Mutta minulla on iso kyrpä.

Runeberg:
Sepä minua sangen suuresti harmittaa ja sydämelleni käy, että nuo kolme Suomen viisasta miestä tekivät kuin viekkaat varkaat ja väärät valtiaat ja ottivat toisen tien ja menivät kukin eri teitä omalle maalleen.

Snellman:

Mitä helvettiä sinä nyt sekoilet?

Runeberg:

Hiljaa, kikkelihunsvotti! Mene ja satuloitse valkea orhini, jolla minä olen sotinut Ruotsia ja Venäjää vastaan, sillä tahdon minä nyt sotia noita kolmea Itäisen maan viisasta miestä vastaan.

Mene myös Eestiin, Revalin  kaupunkiin ja tapa ja virtaan heitä kaikki kaksivuotiset ja sitä nuoremmat poikalapset, kunnes olet löytänyt sen äsken syntyneen suomalaisten kuninkaan.

Snellman:
Nyt on Snellmanin vuoro kävellä mulkkuportista edestakaisin:

Husaari olen minä sodassa ja urhoollinen sotamies
ja vaikka olen varustettu joka tiess'
Sibelius saa vastata edestämme mitä olemme kukistaneet
siihen on meitä opetettu, että totella Runebergia
ja kuunnella pyhää lakia.

Snellman poistuu. Snellmanin poissaollessa muut laulavat:

Valtiomies Porthan Suomenmaan suuri ruhtinas,
hän pois otti orjuuden, hän pois otti styrängin
hän kääntää, kaataa kaikki vihollisen maat.
Siis kaikki kansamme riemuitkaa,
kun olette päässeet vaivoista.

No tain tähtein, no tain tähtein.
Siis taivahan ovet ne avattiin,
ja kunnian kruunulle veisattiin,
tai terveille luoduille laulettiin
tai lauma laitumelle laskettiin.

Elias Lönnrot palaa

Lönnrot:
MItä ihmettä te veisaatte? Nyt minä olen käynyt  Siperiassa. tappanut ja virtaan heittänyt kaikki kaksivuotiset ja sitä nuoremmat poikalapset.

Runeberg:
Miksi helvetissä sinä niin teit? HÅ HÅ HÅÅ! Koska sinä olet ollut niin rohkea ja silitellyt minun kultaista kruunuani, tahdon minä palkita sinut kullalla ja hopialla ja antaa sinulle yhen verisen todistuksen miekkani kärjestä.

Kävelee kahdesti Lönnrotin, Eino Leinon ja Snelmmanin kuninkaan mulkkuportista, kuten alussa.
Tuosta ulos, tuosta sisään, siitä minun matkani pitää.

Piirtää miekalla ristin Eino Leinon rintaan.
Risti sun rintaas, miekka mun tuppeen.

Kaikki panevat mulkkunsa tuppeen ja laulavat:

Synti suuri surkia kun särki taivahan,
niin täytyi alas astua jo Runebergin
Vaan rakkaudest' Freudenthal teki meille tämän maan,
josta ompi ilo saatu koko maailmalle.

Jopa joutui jouluaamu kristikunnalle,
josta ompi ilo saatu koko maailmalle.
Vaan rakkaudest' Runeberg teki meille tämän maan,
josta ompi ilo saatu koko maailmalle.

Enkelit ne paimenille ilmoittivat juur'
ett' Uudenmaalla syntynyt on Vapahtaja suur'.
Vaan rakkaudest' joku mulkku teki meille tämän maan,
josta ompi ilo saatu koko maailmalle.

Paimenet ne ilomielin läksi kulkemaan
ja taivaan joukot helein kielin alkoi laulamaan;
Vaan altti kiitos Carolus Linneuksen, kun teki meille tämän maan,
josta ompi ilo saatu koko maailmalle.

Virret taivahan ne kajaa harpuin kymmentuhansin.
Porthan kuningas on taivaan haltii kiitos ties kenkä.
Hän on yksin vallan päällä maailman pivoissans' pitää.
Halleluja, Halleluja, Halleluja, Aamen.

Elias Lönnrot:

Mitä helvettiä? Mitä?