(Runeberg makoilee omissa unelmissaan. Fredrika koettaa laittaa aamupalaa)

Runeberg: HÅ HÅ HÅÅ! MISSÄ SE SAATANA ON!

Fredrika: Mikä hätänä, mieheni?

Runeberg: Kyllä sinä tiedät mikä on hätänä! Nyt minä tapan sen Eliaksen!

Mannerheim: Öh höh höö, onkho jokhin häthänä?

Runeberg: Vittu oletko sinäkin täällä! (antaa Mannerheimille hirvittävän knock-outin)

Mannerheim: Foi säätänä

Runeberg: Nyt minä lähden riehumaan tästä! Fredrika, pidä huolta keittiöstä!

Fredrika: Pakko kai jonkun on...

(Alaston Runeberg juoksentelee pitkin maita ja mantuja. Kohta hän kohtaa Eliaksen)

Runeberg: Elias! Elias! Juuri sinua minä etsin!!

Lönnrot: Mikäpäs tässä, mukava tavata sinut!

Runeberg: Niin on!! minä aion nimittäin tappaa sinut!

Lönnrot: Miksi minut...

(Aleksis Kivi saapuu)

Kivi: Miksi puhut tuolla lailla ystävälleni Eliakselle!

Runeberg: Koska aion tappaa hänet!

Kivi: Miksi!

Runeberg: Koska voin!

(paikalle saapuu JV Snellman)

Snellman: Etkö voisi koita vähän hillitä itseäsi, hurja Runeberg!

Kivi: Hurja se on!

Elias: En minä ole tehnyt pahaa!

Runeberg: Meidän on tehtävä Suomi!

Snellman: Se on totta, mutta juuri sen takia sinä et saa tappaa Eliasta. Hänen Kalevalansa on luomassa tämän maan.

Runeberg: Sekö järkyttävä faabeli muka olisi johonkin!! Ammun itseäni suuhun!

(Snellman ottaa Runebergiltä kiväärin pois.)

Runeberg: Sinäkö minun veljeni...!

(Runeberg ryntää ulos talosta ja käy täysin hulluksi. Hän tunnustelee vaimojen takamuksia ja on matkalla jollekin Lähteelle.)