(Elias Lönnrot pilvenhattaralla kolkuttaa taivahan kultaista porttia.)

Pyhä Pietari: Kuka siellä?

Lönnrot: Minä olen Elias Lönnrot ja kuolin äsken nyrkkikyllikin aiheuttamaan suolimulkkuun.

Pietari: Mutta en minä sellaisesta ole kuullut mitään!

Lönnrot: No, kuollut olen ja siksi täällä olen.

Pietari: Onko suosituksia?

Lönnrot: Minut luetaan Suomen suurmiehiin.

Pietari: Jassoo, sitä sakkia! Yksi teistä hunsvoteista yritti toissa viikolla lahjoa minua kossupullolla. (katsoo merkitsevästi Eliasta)

Lönnrot: Minulla olisi muuten tässä kossupullo hyväntahdoneleenä!

Pietari: (nappaa pullon kaapunsa sisätaskuun) Sisään siitä sitten vaan, suomalaisten A1-osastolle!

Lönnrot: Tattis ja kippis (astuu taivaaseen)

(Elias Lönnrot kävelee taivaallista käytävää taivaallisen salin taivaalliseen A1-sviittiin ja tapaa tutun hohtavassa kaavussa.)

J.V. Snellman: Tervetuloa Elias! Viimein!

Lönnrot: Sinäkö se kaksi viikkoa sitten lahjoit Pyhän Pietarin kossupullolla? Nyt se taitaa vaatia sitä pääsymaksuna meiltä kaikilta.

Snellman: Mitä lie puheita. Portsarit sitäpaitsi vaihtelevat.

Lönnrot: Kah. Missä täällä nukutaan?

Snellman: Pilven päällä.

Lönnrot: Toista kuin kurja savupirtti! Mitä täällä syödään?

Snellman: Mannaa ja hunajaa.

Lönnrot: Toista kuin ainainen pettuleipä! Mitä täällä juodaan?

Snellman: Pirtua ja pontikkaa.

Lönnrot: Jaha. Miten täällä muuten noin niinkun hommat menevät?

Snellman: Täällä vallitsee hyveellisyyden hierarkia, on vanhurskain Jumala, arkkienkelit, enkelit, pyhimykset, autuaat, elementaalit, dominiot... ja meidän Suomen osastoamme hallitsee valitettavasti Runeberg.

Lönnrot: Runebergkö! Se synninpesä, juopporuhtinas, äpäräin kantaisä, iljettävin irstauden, mässäilyn ja himolla hekumoinnin perikuva. Eihän se ole mahdollista!

Snellman: Niinhän sitä luulisi, mutta jotenkin Runeberg sai vakuutettua niin arkkienkelit kuin apostelitkin, että koska hän on ottanut kantaakseen niin suuren osan ihmiskunnan syntivarastosta, ansaitsee hän myös suurimman iankaikkisen kunnian... siinä hän tuleekin!

(J.L. Runeberg kaahaa Eliaksen ja Snellmanin yli liekehtivillä vaunuilla, joita vetää Aleksis Kivi.)

Runeberg: HÅ HÅ HÅÅ! Tervetuloa taivaaseeni sinäkin homoäpärä!

Aleksis Kivi: Hirnhahaa!

Lönnrot: (katsoo ilmestystä) Johan Ludvigilla on polvellaan portto, kädessään pirtuleili, yllään hänellä on nahkainen vetoketjuhaarniska, valtaisalla kalukukkarolla, päässään louhikärmeksen falloskruunu, hän on alistanut Aleksin vetoeläimeksi ja ruoskii meitä muita nautinnon kuolan valuessa hänen suupielistään alas ja hurman sekä sperman roiskuen ja loiskuen minne sattuu pyhää tietämme liukastamaan... tämäkö on taivaista?

Runeberg: Tuki turpas äpärä! Ja maista raippaani, noin! Tämä on MINUN käsitykseni taivaasta! Eikä millään muulla ole väliä maassamme, joka minun kauttani nyt korkeimman kaiun saa!

Snellman: Pahoin pelkään, että tätä riemua riittää tuomiopäivään saakka.

Lönnrot: Olisinpa helvetissä! Anna sitä pontikkaa.