(Sekalainen seurue saapuu metsäaukiolle tanssiaskelin.)

Sofia Oksala: Nykyään minä olen poika, ja pojaksi minä itseni tunnenkin. Tämä kuusen oksa ajaa falloksen asian koska tahansa.

Topelius: Ei siinä pihkaisuus haittaa - nyt on pillusi kuin Retsina-viiniä, jota kulauttelen ilomielin.

Sofia Oksala: Ei minulla ole pillua! Etkö ymmärrä? Aiheutat minulle syömishäiriöitä suoraan sanottuna törkeällä tulkinnallasi.

Topelius: Etpä pannut vastaan, kun sinua otin! Se veikin terän nautinnostani suoraan sanoen. Ihme vosu olet. Sitä paitsi sinulla oli minihame ja olet meikattu.

Sofia Oksala: Ah, en voi olla polvistumatta ikiaikaisen perinteen edessä. (polvistuu)

(Paikalle saapuvat J.L. Runeberg ja tatuoitu maorisoturi kaislahameessaan. Runeberg pitää häntä kahleissa, kädessänsä on orjapiiskurin ruoska.)

J.L. Runeberg: HÅ HÅ HÅÅ! Täälläkö ne orgiat jyskävät? Terve vaan koko katraalle! Kas, sehän on keväthuoramme. Heti ensimmäiseksi tänne se! (nappaa Sofia Oksalalta Runeberg-palkinnon.) Huono vitsi koko juttu. Pthyi! Mitäs pidät tästä uhkeasta neekeristäni, Sofia?

Iago: Päivää. Nimeni on Iago. Minä olin Venetsian palveluksessa mutta Runeberg teki minulle tarjouksen, josta en voinut kieltäytyä. En tahdo eunukiksi.

Sofia Oksala: Monikansallinen identiteetti antaa Iagolle samat ihmisoikeudet kuin meillekin. Jättäisit vain sinäkin myös sukupuolen rajoitukset, kuten minä.

J.L Runeberg: Että samat ihmisoikeudet kuin meilläkin, niinkö?

Sofia Oksala: Totta kai. Me emme voi antaa itsellemme valtaa hyväksyä tai olla hyväksymättä Islam. Voit viedä minulta palkintosi, mutta kaikilla on samat ihmisoikeudet.

J.L. Runeberg: No siinä tapauksessa! Puskii, Iago!

Iago: Oh boy, oh boy, oh boy!

Sofia Oksala: Kääk!

Runeberg: Minä annoin hänelle sen nimen, Iago. Eikö sovikin hyvin?

Eino Leino: Totisesti!

(Iago hyökkää Sofia Oksalan kimppuun ja raiskaa tämän peräaukon. Lopuksi hän silpoo tämän alapään keihäällään toteuttaen ikiaikaista traditiota ja ulvoo voittoaan kuin susi.)

Aleksis Kivi: Kuinka äkäpussi kesytetään. Loppu hyvin, kaikki hyvin!
Eino Leino: Mistä sinäkin siihen ilmestyit? Paljon melua tyhjästä sanon minä.

Aleksis Kivi: Turhaa lemmen touhua! (tönäisee Leinoa leikkisästi kylkeen kyynärpäällään)

Eino Leino: Miten haluatte! Heikkous, nimesi on nainen.

Sofia Oksala: Heretkää jo! Kovin nöyryyttävää. Hmm... mutta sehän kuuluu kulttuuriin. Tuen monikulttuurisuutta. Kuka minä olen tuomitsemaan? Perun protestini.

J.L. Runeberg: Kaikki me nöyrrymme kaikkivaltiaan edessä!

Iago: Nyt maistuisi grillattu kana ja vesimelooni.

J.L. Runeberg: (huitaisee Iagoa ruoskallaan) Tanssi ja laula meille!

(Iago tanssii ja laulaa suurmiesten taputtaessa tahtia ja Sofia Oksalan vuotaessa hiljalleen kuiviin.)