(J.V. Snellman astuu ulos Kaivohuoneen kuistille uniformu yllään ja koppalakki päässä! Hän rupeaa muitta mutkitta pitämään ryhdikkäästi puhetta vastentahtoiselle kuulijakunnalleen, joka istuu kuuliaisesti pihalla.)

J.V. Snellman: Zum firsch toten Hosen, sieg heil! Ich bin Verteidiger denn Deutsche Weld im Kulturen. Goethe und Hitler wir somme zusammen hulten mir inendlich Beslutsammheit, kann Sie enfaldige Idiot-gotler das simplich nicht verstehen! Tschüs das rumpa für ich scholl mit freude und liebe dein rottweilige übersturmblingrattwöileständiche leibnich verstören!! Gynekoloische enklicheit meine händen und fussen kommandieren und ich will mein gut Struzfahnstropp viel tagen. Protokoll und schöne Biergarten auslich lindanken Rotwelsch und Samarbeite im Volk, Reich und Führer! Sauerkraut und Bratwurst ist bestimmt besser dann ehre Scheisse-Strössen!! Und sagen Sie für mich meine liebe Menschen...

A. Kivi: Mitäh pahuksen halvattuva? Germaani!

V.A. Koskenniemi: Allemandi!

K.A. Tavaststjerna: Hunni!

E. Lönnrot: Saksoni!

E. Leino: Teutoni!

J.L. Runeberg: Natsipaska!
(Muut suurmiehet tuijottavat tyrmistyneinä Snellmanin outoa käytöstä, joka vain jatkuu.)

J.V. Snellman: (iskee ratsupiiskalla pöytään.) HÖLDINGCH IN BESCHTUNDSAMHEIT RASTLING FIRCHKALLEN HEILICH RATZING MIT BESCHLUT OM DENN SCHEISSE GEGESSEN FÜR ALLES DENN ... (kaataa oluttuopit) STATENMACHT ZUM BITTE GULASCH-NISCH-NASCH RABATTEN IMMEN...

(Seonnut J.V. Snellman viskataan muiden suurmiesten toimesta pihalla olevaan kaksi metriä syvään ripulilammikkoon, ulosteiden suohon. Päätös.)